Friday, November 14, 2008

Sampai mati aku ingat: Part 1

2004...... Tahun keramat. Kisah dia lagu ni. Sebelum ni aku bekerja sebagai "Pagar Dawai" (pegawai) di sebuah institusi kewangan termuka di Kuala Lumpur. Bulan April aku kenal sorang mamat, dia ni kawan aku punya kawan. Dia ajak aku bukak bisnes, "so without further a due" akupun join tapi bukan sepenuh jiwa dan raga, sambilan ja....... So aku tengok bisnes berjalan baik, aku ambil keputusan untuk "quit my job". Masa tu gaji aku agak lumayan, tapi berfikiran terbuka akupun resign hujung bulan Jun.

So, apa lagi aku pun serah seluruh jiwa dan raga aku pada "BISNES" ni.... Lepas 2 bulan, dia buat hal, ada ja yang tak kena. So in the end.. aku tarik diri dari bisnes ni... Tapi masa tu aku dah berumah-tangga, ada 2 anak. Cute sangat (bagi akula...). Aku ingat berbekalkan pengalaman sebagai "Pagar Dawai Bank" senang la nak cari kerja, rupa2nya pemikiran aku meleset. Merata aku cari kerja, tapi tak dapat. Yang paling menyedihkan, pernah untuk 2 minggu
anak ke-2 aku terpaksa minum Teh-O sebab tak cukup duit nak belikan susu. Memang aku hampir bankrap, kereta terpaksa tolak balik pada bank, rumah nyaris kena lelong. Hutang kredit kad, jangan cakap la.......

At last... dapat jugak kerja kat satu tempat dekat dengan Bukit Bintang. Bulan pertama, depa suruh aku interview staff baru..... Ok la.... Tup-tup depa kata kalu tak ada client tak ada gaji.. Rupa2nya company tu meniaga "FOREX" (Jual-beli matawang asing).. So, akupun teringat member aku yang kerja kat Bank Negara. Call dia terus buat report.. Tak silap, sebulan lepas tu, company tu kena serbu... (aku dengar cerita la..)

Sebelum tu aku dah inform member terdekat, kami pun resign... Again, hidup aku melarat lagi ...

1 comment:

  1. haha this fellow sound 'pelik' when he go report bout the FOREX thingy cz for sure he's going to lose his job..(malaysian sejati la katakan..hehe) somehow this is him...the most generous & sincere colleague of mind but yet his generousity always being mis-used..cian jg..pa2 pun..All d best bro!rezeki di mana2..PEACE!

    ReplyDelete